tisdag 26 februari 2013

Se mot sin vilja

Ibland kan jag "se" saker som kommer att hända.
Oftast kommer det bara utan att jag varken gjort något särskilt eller ens
vill se och oftast är det ganska meningslösa och ointressanta saker
som tex vilken färg det är på de näst kommande bilarna
 på vägen eller att jag kommer att få en trea när jag slår tärningen nästa gång.
Men jag har inte lagt någon energi på att öva mig så att
jag kan se rätta Lotto-raden eller vilka hästar som ska vinna
på travet. Det finner jag faktiskt inget intresse i.
Men en gång såg jag att jag skulle ramla i en grusig brant och när jag gick i den och tog tag i ett träd intill tackade jag min lyckliga stjärna för marken under mig rasade samman, den var underminerad.

Så finns det saker jag inte vill se.
En gång såg och kände jag hur en kvinna blev slagen medvetslös av sin man/sambo.
Jag vet inte vem kvinnan är, exakt var hon bor eller hur det gick för henne. Det var jättejobbigt, vad skulle jag göra? Ringa polisen och anmäla en misshandel som jag inte kunde säga vart den ägde rum eller vem som blev misshandlad?
Nä, jag hade gärna varit utan den synen.

Jag vill inte veta allt.
Spådom är populärt men jag är inte intresserad. Jag kan spå, främst i Runor. Men varför skulle jag?
Jag vill inte veta vad som ska hända.

Finns det någon mer som tänker som jag?
Skriv en kommentar om vad du tycker eller tänker.

2 kommentarer:

Linda sa...

Ja, du jag både känner och tänker som du.
Har haft syner/varsel hela mitt liv om allting från stort till smått. Och detta är för mig oftast bara till besvär eftersom jag inte vet när eller var det jag ser ska hända.
Även om jag skulle veta tid och rum så till vem går man med denna infon?
Vem skulle ta mig för något annat än en tok om jag t ex hade ringt till myndigheterna i USA och berättat om WTC några dagar innan attentatet eller om jag ringt till Michael Jacksons manager... Dödsfall har jag förutspått så länge jag minns. Mitt första som det finns många vittnen till var Charlie Chaplins död som jag berättade om dagen före han dog och då var jag 5år gammal och så har det fortsatt genom livet. Detta var saker jag kunde identifiera men vad hjälpte det?
Nej, denna"gåva" skulle jag nog gärna ge bort om jag kunde. Eller förstå hur jag ska använda...

Stass sa...

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det är ju inte kul. Och att få en riktig inblick i människors liv, är ibland inte heller så vackert. Jag ser själv varsel ibland, oftast för mig eller för min närliggande sociala krets,ibland obetydligt ibland tungt. Och ibland lite sorgligt när man vet men inte kan förmedla den vetskapen som kan ändra banan för personen, antingen för att den inte tror, eller för att den är så insnöad på sin väg.

Det hade vart hjälpsamt att kunna styra detta, men hur pass realistiskt det är vet jag inte.